Opslagstavle.
Når du kommer over broen og ned til foreningen har vi en opslagstavle til højre hvor vi hænger informationer om kommende arrangementer og fremtidige opgaver samt andre relevante ting for vores medlemmer. Disse oplysninger kan du også få (her) på vores hjemmeside
Du bør i sæsonen kigge på hjemmesiden eller opslagstavlen mindst en gang om ugen. Det kan være en fordel at tilmelde sig hjemmesiden, så du automatisk får en mail, når der er nye indlæg.
I øvrigt har haveforeningen også en privat FB-gruppe. Denne gruppe er havelejer til havelejer og erstatter således ikke den officielle hjemmeside.
Skrevne og uskrevne regler
Der findes en række forskellige regler omkring adfærd i H/F Brohaven. De skrevne regler findes som bilag til vedtægterne og omfatter ordensregler, regler for hus og have, affaldshåndtering samt oplysninger om vand og vandrør.
Du kan finde foreningens vedtægter på http://www.hfbrohaven.dk
Af øvrige skrevne regler findes et reglement for byggeri. Skal du bygge nyt eller ændre i bestående, kan du læse mere her på hjemmesiden.
I haveforeningen er der desuden en del uskrevne regler og sædvaner, fx:
- Vi hilser på hinanden!
- Hvis din havelåge står åben, vil du gerne have besøg og alle er velkomne til at kigge ind. Er lågen lukket, ønsker du fred og ingen besøg.
- Vi bor meget tæt, så det er sædvane at vise store hensyn til naboer.
- Hvis du ikke får taget dit flag ned senest kl. 20:00, kan du risikere, at resten af haveforeningens medlemmer stiller i din have og forventer at få en øl
Generalforsamling
I februar åbnes sæsonen med generalforsamling. Tid og sted fremgår af indkaldelsen, som fremsendes på mail.
Vi byder på kaffe og wienerbrød, ligesom der er mulighed for at købe øl eller sodavand.
Generalforsamlingen afsluttes med bankospil.
Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde seneste 8. januar.
Åbning og lukning af haveforeningen.
I perioden 1. april – 1. oktober er lågen til haveforeningen åben. Uden for denne periode skal man bruge den udleverede nøgle til fællesarealerne for at komme ind og ud af foreningen. Den udleverede nøgle virker også til vores fælles toiletter, bibliotek/strygestue samt laderum.
Vær opmærksom på, at der kun må benyttes nøgler, der er udleveret af eller købt af foreningen.
Banely.
Banely er navnet på vores fælleshus. Banely bruges til fællesarrangementer og udlejning. I huset findes borde, stole og service til 50 personer. Det koster 500 kroner at leje Banely og 200 kroner for den efterfølgende dag.
For yderligere information kontaktes vores kasserer Maria, som bor i have 84.
Vand
Fra midten af april til midten af oktober er vandrørene samlet. Det er foreningens vandsjak, der åbner og lukker for vandet. Det er hver enkelt havelejer, der skal samle og adskille rør på egen grund samt sørge for at vandet tappes af rørende, når der lukkes for vandet.
Hvis du har behov for vejledning, hjælp til udskiftning af defekte vandrør eller lignende, kan vandsjakket som oftest hjælpe mod en mindre betaling for materialer mv.
VR dage
Tre gange om året afholder vi VR dag (Vedligehold og Rengøring), hvor vi i fællesskab får gjort fællesarealerne pæne. Vi plejer at mødes klokken 9:00 på pladsen foran værkstedet, og dagens opgaver fordeles. Der afholdes kaffepause undervejs, og vi spiser fælles frokost i Banely. Som oftest er vi færdige klokken 13.
VR-dagene er vigtige for foreningen og vigtige for fællesskabet. Der er opgaver til alle og rig mulighed for at hilse på og snakke med de andre havelejere.
Affaldsø.
Ved indgangslågen har foreningen en affaldsø, hvor vi har affaldssortering. Du bedes venligst overholde det, der står på de enkelte containere. Hvis containerne er fyldt op så læg ikke affaldet på jorden, men tag det med dig og gem det til containerne er tømt.
Storskrald
Vi henviser til genbrugsstationen på Kulbanevej, der ligger 5 minutters kørsel fra foreningen.
Børnefest
I løbet af sæsonen holder vi fest for haveforeningens børn. Om eftermiddagen er det de mindre børn, som er i fokus. Der er sjove aktiviteter på festpladsen, paradekørsel rundt i foreningen og selvfølgelig en lille overraskelse til de tilmeldte børn.
Om aftenen er der sodavandsdiskotek i fælleshuset Banely for børn som går i 1.-6. klasse.
Pinse morgen
De morgenfriske mødes pinse søndag kl. 08:00 i Banely. Foreningen byder på en morgenbitter. Man skal selv medbringe morgenbrød og kaffe/the.
Sommermøde & Sommerfest
I starten af juni fejrer vi, at sommeren er godt i gang med sommermøde og fest. Vi mødes på festpladsen kl. 10:00 til fællesmøde. Senere på dagen starter sommerfesten.
Hækkeklipning
Klipning af hække foretages en gang om året i en periode på 14 dage. Du kan på opslagstavlen ved toiletterne og på årsplanen se, hvornår klipningen skal foretages.
Husk i øvrigt også at fremmede vækster i hækkene skal fjernes og at højden mod de fælles gangarealer er 1,10 meter. Pas også på at hækken ikke bliver for bred,
Kompostaffald.
Vi har en kompostplads, der befinder sig nede bag vores fællesbygninger ved festpladsen. Vi producerer alle kompostaffald, og på kompostpladsen kan du komme af med dit grønne kompostaffald – alt fra mindre træer til græsafklip. På kompostpladsen er der tydelige anvisninger af, hvad der skal lægges hvor. Vi opfordrer på det kraftigste til, at du følger anvisningerne, da der kun er os selv til at holde orden. Er du i tvivl om noget, så spørg dine naboer eller bestyrelsen.
Sankt Hans
Sankt Hans aften kl. 21:00 tænder vi bålet på festpladsen. Der er normalt mange deltagere – både havelejere og deres gæster.
Der er mulighed for at købe øl og vand på festpladsen, hvis man ikke selv ønsker at medbringe drikkevarer.
Høstfest
En lørdag i august afholder vi høstfest på festpladsen – normalt fra kl. 17:00 til 22:00.
Æblefest
I midten af september fejrer vi årets æblehøst. Vi stiller en æblepresse op, så man kan få æblemost af egne æbler med hjem.
Traktorkørsel
Hvis du har behov for at bruge haveforeningens traktor til kørsel af materialer eller andet, skal du blot tage kontakt til en af foreningens traktorførere.
Haveforeningen tager et mindre gebyr (100 kroner) for kørslen til dækning af blandt andet brændstof og reparationer. Dette bliver skrevet på havelejen. Du skal selv aftale en pris med traktorføreren for kørslen.
Førerne kan normalt hjælpe til med at bære ved mindre kørsler, men er der tale om større kørsler, så er det vigtigt at få nogle naboer eller venner til at hjælpe.